موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

استان زنجان بیش از هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد و در حال حاضر ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر در واحدهای صنعتی این استان مشغول به کار هستند.

بر خلاف شعار سال رخ می‌دهد؛ واحدهای صنعتی زنجان در سایه تملک بانک‌ها

در چند سال گذشته اگرچه در زنجان رویکرد برنامه‌ریزی‌ها رو به جلو و با هدف توسعه استان بوده اما رفع موانع تولید و تسهیل‌گری در رونق تولید همواره دغدغه فعالان این عرصه بوده است.
از جمله مسائل طرح شده توسط واحدهای تولیدی این استان، تملک برخی از آن‌ها توسط بانک‌ها به دلیل مسائل مالی است که سرمایه و ظرفیت تولید را معطل می‌کند که بنا به روایتی ۶۰مورد و بنا به آماری دیگر حدود ۳۰ و اندی است.  


منجمد شدن سرمایه‌ها توسط بانک‌ها 

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان معتقد است بانک‌ها تمایلی به این موضوع ندارند و آنچه آن‌ها را ناچار به ورود به این عرصه می‌کند عدم پرداخت تسهیلات بانکی توسط واحدهای تولیدی با وجود امهال چند باره است. 
عبدالرضا خاتمی با اشاره به اینکه این موضوع مشکلاتی از قبیل نگهداری واحد و منجمد شدن سرمایه بانک را هم به وجود می‌آورد، می‌افزاید: تملک واحدهای تولیدی، نخستین راه نیست بلکه آخرین راه و گزینه نهایی برای بانک‌هاست تا از این طریق حقوق بانک و سپرده‌گذارانش تأمین شود.
وی خاطرنشان می‌کند: تمام دغدغه شبکه بانکی به عنوان مهم‌ترین عامل تأمین مالی حوزه تولید این است که چرخ واحدهای تولیدی بچرخد ولی در مواردی برای برخی واحدها به دلیل سوءمدیریت‌ها، اختلاف شرکا و وراث و موارد دیگر مشکلاتی پیش می‌آید که روند تولید و بازپرداخت تسهیلات بانکی مختل می‌شود و در این صورت چاره‌ای جز ورود بانک نیست.

درخواست استاندار از بانک‌ها 
از طرفی هم استاندار از بانک‌ها خواسته آن‌ها پای کار تولید باشند و علاوه بر رفع تملک واحدهای تولیدی، اگر در شرایطی پرداخت رقم تسهیلات از عهده یک بانک برنمی‌آید کنسرسیوم بانکی تشکیل داده و نیاز مالی واحدهای صنعتی را برآورده کنند. 
محسن افشارچی با بیان اینکه وقتی شعار سال بر مبنای رشد تولید و حمایت از این عرصه نام‌گذاری می‌شود همه باید همت خود را در تحقق آن نشان دهند، تصریح می‌کند: در شرایط فعلی چنین رویکردی برای توسعه استان بسیار ضروری است که باید مورد توجه مدیران و مسئولان شبکه بانکی استان قرار گیرد.
وی ادامه می‌دهد: صنایع در استان نیاز به کمک از طریق بانک‌ها دارند و در این خصوص مشارکت‌ها و همکاری‌های بین‌بانکی بسیار راهگشاست. افشارچی به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌ شده در استان و ضرورت بازدید میدانی مدیران بانکی از طرح‌های صنعتی اشاره و اضافه می‌کند: بازدیدها از روند اجرای طرح‌ها نقش تأثیرگذاری در تصمیم‌گیری و اراده مدیران برای حمایت از تولید دارد.

تزریق تسهیلات جدید به واحدهای تملک شده 
معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان راه حل رفع این مشکل را جذب سرمایه‌گذاری جدید دانسته و تصریح می‌کند: در برخی واحدهایی که در شرف مواجه شدن با مشکلاتی از این دست هستند، تلاش داریم با تزریق تسهیلات، کارشان انجام شود و کار به مرحله تملک بانک نرسد.عباس ورقایی با بیان اینکه سال گذشته ۷۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای احیای صنایع راکد در زنجان انجام شده است، ادامه می‌دهد: هدف‌گذاری رشد بخش صنعت، معدن و تجارت استان در سال گذشته ۹/۱۰درصد بود که تحقق آن به جذب سرمایه‌گذاری ۱۳۵ هزار میلیارد ریالی نیاز داشت که این رقم سال گذشته به ۱۷۰ هزار میلیارد ریال رسید.

بازگشت ۱۹واحد به چرخه تولید 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز با اشاره به اینکه سال گذشته از ۳۰ واحد تولیدی و اقتصادی تحت تملک بانک‌ها در این استان، ۱۹ واحد به چرخه فعالیت بازگشت، بیان می‌کند: مابقی واحدها نیز به تدریج در حال تعیین تکلیف شدن هستند. 
حسین محمدی به ضرورت حرکت منسجم در راستای احیای واحدهای تولیدی راکد در این استان اشاره و تأکید می‌کند: امیدواریم امسال همه واحدهای باقیمانده تحت تملک بانک‌ها را به چرخه فعالیت برگردانیم و با توجه به ابلاغ تسهیلات تبصره ۱۸ سال گذشته و نیز اختصاص تسهیلات جزء ۲ بند ب تبصره ۲ قانون بودجه، زمینه مناسبی برای این موضوع فراهم شده است. 
وی ادامه می‌دهد: در مجموع از محل این منابع، ۲۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده و قرار است ۴۰درصد این رقم برای احیای واحدهای راکد اختصاص پیدا کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان خاطرنشان می‌کند: احیای واحدهای تولیدی راکد از راهکارهایی است که می‌تواند در تحقق شعار سال نقش بسزایی داشته باشد و امیدواریم واحدهای قابل راه‌اندازی مجدد تا یک و نیم سال آینده بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و منابع موجود احیا شوند.

احیای واحدهای تولیدی محرک ایجاد اشتغال
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان زنجان نیز با بیان اینکه احیای واحدهای تولیدی مهم‌ترین محرک ایجاد اشتغال است، اظهار می‌کند: گاهی برخی واحدها نیازمند سرمایه‌های اندک برای آغاز فعالیت مجدد هستند از این رو تزریق تسهیلات، سرمایه‌گذاری‌های معطل را احیا می‌کند.
جمشید مقدم پناه می‌افزاید: سال گذشته در مجموع ۱۸ واحد تولیدی راکد در استان با پرداخت تسهیلات ۷۱۰ میلیارد ریالی احیا شد و به مدار تولید بازگشت.وی ادامه می‌دهد: برای این طرح‌ها در مجموع بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده بود ولی متأسفانه هر یک از آن‌ها بنا به مشکلاتی در وضعیت راکد و غیرفعال قرار داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.